Ersättning

Var väldigt spänd över veckans BVC-besök då jag senaste veckan känt att J har varit väldigt missnöjd. Hon vill ha bröstet hela tiden och tisdag till fredag antecknade jag hur många gånger jag egentligen ammar. 14ggr i runda slängar, så det är ju en del! Och varje gång ligger där 30-40 min, vilket gör amningsstunderna till en vääääldigt stor del av vår vakna tid. 
Men väl på BVC så visade sig det jobbet ha gett resultat iaf, för hon hade gått upp drygt 220g - yeeey! 
Men vi kom ändå fram till att A ska ge henne en omgång ersättning kvällstid för att avlasta mig något. Kvällarna är nämligen värst då jag knappt kan gå på toa eller äta utan att hon skriker halsen av sig.. 

Hur mycket ammar/ammade ni precis de första veckorna med era bebisar? 

Shoppade en liten kompis till J igår - Sophie la Girafe. Hoppas och tror att den kommer bli lika populär hos J som hos andra bebisar ;)

Vi gav flaska direkt efter sonden (min kille är född i v 29) och det var helt klart det bästa för oss. Vi kunde hjälpas åt på ett fantastiskt sätt och jag är så glad idag att vi gjorde så. Ta hand om dig!

Svar: Låter skönt! Har vänner som gjort så på sina små också och det har funkat superbra!
Catrin

Oj, mina barn har levt vid brösten de första veckorna och helt ärligt skulle jag säga att de va ett heltidsarbete i början och de sög lääänge. Lugnade sig först efter kanske 6-8 veckor men de åt fortfarande ooofta.

Svar: Känns skönt att andra har/har haft det likadant, då känns det inte lika hopplöst ;)
Catrin

Hur gammal är J nu?
Sådär hade jsg det fram till för en vecka sedan! Pärlan åt hela kvällarna 2-3 timmar o skrek både vid bröstet o när hon inre va där. Tog upp det med BVC o fråga om hon inte blev mätt etc men de trodde det va magen o att hon inte kom till ro, att hon inte va hungrig utan ville ha tröst. I en vecka ni har hon ätit vid 8 o somnat vid halv 9-9. Hon är 7 veckor nu

Svar: Julia är 4 v idag. Men kan ni 'lägga ifrån' er henne när hon somnat på kvällen? Försökte lägga J tidigare i lördags, men just nu vaknar hon så fort vi lägger henne i sängen
Catrin

Man glömmer så fort! Första två veckorna ammade jag en gång i halvtimmen hela dagen.. På natten var tredje timme, sen gick hon upp över ett halvt kilo per vecka oxå! Haha jösses

Svar: Skönt att höra att man inte är ensam ;)
Catrin

Så här i efterhand så tror ja att min som var hungrig trots att kurvan pekade fint. Han skrek, skulle bäras, var aldrig nöjd o jag behövde knappt klä på mig då brösten konstant var i mun på honom. Då vi började med flaska (150ml vid 2mån, trodde dock ungen skulle spricka av den mängden..) så slurpade han i sig den i ett nafs o sedan var han TYST?! Ja förstod noll. Ungen var för första gången mätt och belåten.. Därefter sov han 6h på raken, istället för 30 min (natten)

Svar: Slutade du helt amma när ni började med flaska vid 2 månader eller kombinerade ni?
Catrin




Kom ihåg mig?